Apple en de WDCC15

watchLezers die mij persoonlijk kennen weten dat ik geen fan van Apple ben. En afgelopen maandag had ik weer alle reden om me groen en geel te ergeren aan de WDCC15 die ik noodgedwongen vanuit de trein moest bekijken via het uitstekende liveblog van TheVerge.

Waarom ergert deze parade, deze goednieuwsshow me zo enorm? Misschien wel doordat Apple alles presenteert alsof zij de eersten zijn die er mee komen. Neem de Apple Watch die de vorige keynote werd aangekondigd. Er waren allang smartwatches, en sommige zelfs heel erg goed. Maar Apple komt er met eentje, en ze doen alsof alle andere smartwatches niet bestaan. Apple lanceerde deze editie een streaming-music service en deden alsof dat revolutionair was. Ik heb het niet nagekeken, maar ik weet zeker dat ik al meer dan 5 jaar trouwe gebruiker ben van Spotify. Idem voor Apple News dat een rechtstreekse clone van Flipboard en Zite is. Idem voor multi-screen op de iPad dat wel direct lijkt overgenomen van Windows 8. Alles is jatwerk, en soms ook nog jatwerk van het jammerlijke soort. Kijk naar de kaarten-layout: dat is een schaamteloze kopie van Google Now, maar Apple doet net alsof dit allemaal revolutionair is. En dat is het dus niet.

Het enige waar ik wel benieuwd naar ben is HomeKit. Dit is in mijn ogen een verfrissende nieuwe stap. Een stap waar we de afgelopen tien jaar via trendwatchers veel over hebben gehoord. Iets met pratende koelkast, of met lichten die weten of ik in de kamer ben of niet.

Ik begrijp ook wel dat je op een marketing-event wilt doen alsof je het beste bedrijf van de wereld bent, maar ik vind het haleluja-gehalte van Apple inmiddels te hoog opgelopen. Misschien komt dat door Apple, en misschien komt dat ook wel een beetje vanwege onze eigen hoge verwachtingen, maar de dagen dat er ├ęcht revolutionaire producten werden geboren lijken inmiddels enigzins achter ons.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *