De reden dat je UBER altijd ziet in verhalen over innovatie

Ooit zat ik tijdens een corporate event met een collega te kijken naar een beroemde trendwatcher. Er waren al een aantal flinke open deuren open gegaan, en ik grapte tegen de collega dat ik weg zou lopen zodra het over een pratende koelkast ging. En inderdaad: even later begon de vrouw over een koelkast die zelf zou melden dat de melk op was.

Anno 2016 is het hip om over de staat van innovatie te praten. Trendwatching lijkt zelfs iets minder belangrijk omdat veel medewerkers zelf aan de slag zullen moeten om de toekomst van hun bedrijf gestalte te geven in de vorm van slimme data, mobiel, VR, blockchain of een andere hip veld. Dan kun je maar beter zo concreet mogelijk aan de slag gaan, denken innovatiemanagers dan. Dus wég die trendwatcher, erin een innovatie-strateeg, het liefst van een zeer innovatief bedrijf.

In zo’n slidedeck zie je vaak dezelfde slides. En je komt er zeker een paar tegen over Uber. Waarom is dat? Er zijn toch genoeg leuke andere innovatieve innovatie-voorbeelden? Nou, hierom:

  1. Uber is een vrij chique dienst, omdat in de taxi zitten in Nederland tot voor kort niet echt populair was, laat staan voor woon-werkverkeer. Dus is het is als spreker interessant om een persoonlijke anekdote te verdelen waarom je fan van Uber bent en waarom je het áltijd gebruikt
  2. Uber heeft een app gecreëerd waarin de gebruikerservaring véél beter is dan die van een regulier taxibedrijf (design thinking)
  3. Uber heeft de taxi-markt enorm veel pijn gedaan (business model innovatie)
  4. Uber opereert met de dienstverlening op het randje van het (wettelijk) toelaatbare door bijvoorbeeld UberPOP (risico nemen)
  5. Uber is een monolitische dienst: het kan één ding erg goed. Het is geen lappendeken van allerlei functionaliteit en mogelijkheden
  6. Het is mobile only
  7. Het verdient geen geld. Het is de ideale manier om te laten zien wat er mis is met de startupwereld want: Uber heeft nog nooit winst gemaakt maar wordt door durfkapitaal in stand gehouden
  8. Het rating-systeem van zowel chauffeur als passagier moet ervoor zorgen dat de kwaliteit van de dienst hoog blijft

Zomaar wat haakjes waarmee je als innovatie-manager een paar prachtige slides van Uber kunt laten zien. Combineren kan natuurlijk ook.

Volg ons via de nieuwsbrief

Door je in te schrijven ontvang je lean product development tips, trucs en case studies

Powered by ConvertKit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *