Responsive web

Met de komst van allerlei handige techniek om sneller en vooral betere responsive websites te maken zie ik om me heen steeds meer websites die op een goede manier werken op mobiel. Toch zijn er genoeg afwegingen die je moet maken, ik zet er in deze post drie op een rijtje.

1. Hoe belangrijk is mobiel?

Vraag jezelf ten eerste af: hoe belangrijk is mobiel voor mij? Wanneer je veel verkeer uit sociale media kanalen haalt dan kan een mobiele website verschil maken. Google Analytics geeft genoeg handvaten om uit te zoeken op welke apparaten jouw bezoekers naar je website komen. Vraag jezelf ook af of de taak die je bezoeker probeer te doen ook handig mogelijk is op mobiel. Persoonlijk zou ik niet snel iets kopen in een webshop met een mobieltje.

2. Wat is de investering?

Mobiel geeft voor ontwikkelaars en designers nog altijd een paar pittige uitdagingen. Hoe ervaren een partij ook is: ze zullen er altijd meer tijd mee kwijt zijn. Bestaande code is vaak lastiger aan te passen voor responsive: bij nieuwe ontwikkeling is responsive vaak goedkoper en daarom aantrekkelijker. Een handige vuistregel voor het meerwerk is er vaak niet. Vraag bij twijfel meerdere offertes op.

3. Welke impact heeft ‘responsive’ op de andere zaken die ik (wil) doen?

Dit is een beetje onderschat element, maar wanneer je voor een responsive website kiest zul je ook willen kijken naar mobiele templates voor de e-mail marketing, of bijvoorbeeld een wizard waarmee een gebruiker een eigen configuratie kan kiezen. Die laatste functionaliteit zie je vaak op auto-websites waarbij je zelf kleuren en accessoires op het product kunt kiezen. Dit is ook mogelijk op mobiel, maar zal een stuk duurder uitvallen. Ook zijn er zaken als cookiemeldingen die niet altijd meewerken op de mobiele website: hier zul je dus alternatieven voor moeten ontwikkelen.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *