De sociale snackbar

Social snackbarHet overviel me laatst toen ik in het lokale winkelcentrum stond. De wereld is vergeven van duimpjes. ‘Like, en volg ons’ zegt de supermarkt, de wijnverkoper en de slager. De wereld is gek geworden.

Natuurlijk werkt zo’n klein papiertje maar voor een klein deel. Want zeg nou zelf: heb jij ooit na het zien van een papiertje je smartphone gepakt om de pagina te liken? Misschien uit een soort van beroepsmatige nieuwsgierigheid, maar verder?

Sociaal kapitaal

Waar veel (amateur) marketeers weinig bij stilstaan als het gaat om social marketing is het feit dat je eigen domein heilig is. Niemand gaat zomaar iets liken. De waarde van ons opgebouwde sociale kapitaal is daarvoor te groot geworden. Likes moeten aanspreken op het imago dat we over onszelf opbouwen. Likes moeten weerslag hebben op vrienden. Denk aan Spotify dat jouw liedjes naar Facebook stuurt: ben jij gelukkig als Spotify automatisch op je wall noteert dat je de hele dag naar Lady Gaga luistert? Vast niet.

Om diezelfde reden ga ik de snackbar of de slager niet liken. Doet dit iets voor mij? Of is het een goedkopige manier om aandacht (eyeballs) te vinden? Zo’n race eindigt vaak in likes of Twitter volgers kopen. Dat willen we toch niet?

Maar wat doe je dan wel op Facebook dat jouw vaste bezoekers leuk vinden? Simpel, bied ze iets aan. Voorbeeldje.

De lokale Snackbar

Bij mijn voormalige snackbar was het altijd druk. Gewoon, omdat dit volgens de Foursquare recensies de beste snackbar in de stad was. Eenmaal binnen bleef van die eerste indruk misschien niet veel over: jaren 80 bruine tegeltjes, een typische vettige lucht en een volkse sfeer. Maar toegegeven: het eten is er fantastisch. Stel dat deze snackbar mij – of jou, kom ik zo op – zou vragen iets met social media te gaan doen. Wat ging je dan doen?

Mijn inzet

Als eerste heeft het geen zin om overal stickers te plakken met de vraag om de Lokale Snackbar te liken. Simpelweg omdat ik daar niet ben om te liken, ik ben er om zo snel mogelijk eten af te halen.

De simpelste observatie die je als marketeer kunt doen is het zien van klanten die weggaan met een tas eten. En die tas gaan ze ook uitpakken. Dus ik zou beginnen met het toevoegen van een (visite) kaartje met daarop een (handgeschreven?) boodschap. Dit is een ideaal touchpoint voor je bestaande klanten, dus het ligt voor de hand om er iets mee te doen. Bijvoorbeeld aankondigingen voor de volgende zaken:

Twitter
Ik bestel nooit telefonisch bij een snackbar. Omdat ik bang ben dat dat fout gaat. Maar soms zit ik een kwartiertje te wachten en denk ik: ging het allemaal maar sneller. Ik zou Twitter gebruiken om realtime bestellingen aan te nemen.  Kortom: ik geef mijn bestelling door op Twitter, en de snackbar meldt me hoe laat t klaar is. Simpel, snel en de snackbar heeft geen commissie voor bijvoorbeeld Thuisbezorgd, dus het is economisch ook nog eens voordeliger. Krijg je daar geen nep bestellingen van? Vast, maar mocht je een bestelling niet vertrouwen, dan bak je m toch niet?

Facebook
Wat te doen op de blauwe reus? Je kunt vooral bezig zijn met het communiceren van aanbiedingen of zaken waarvan jij denkt dat het echt erg belangrijk is (‘open op eerste pinksterdag!’) maar dat heeft wat mij betreft geen zin. Wel zin: buurtcohesie creëren.  Kortom: laat zien dat je als snackbar betrokken bent in de buurt. Laat zien hoe het er vroeger uit zag of sponsor lokale initiatieven zoals buurtbarbecues en plaats daar materiaal over.  Laat zien dat je een geweldige Snackbar bent, zonder dat je daar zelf uitgebreid over gaat praten. Eventueel kun je een aantal dingen doen om bijvoorbeeld bestellingen aan te nemen of – als je erg creatief bent – infographics maken van de bestverkopende producten.

Conclusie
Er is genoeg origineels te bedenken, zelfs voor een onsexy- of saai merk. Opmerkingen over ‘jamaar wij zijn vooral B2B’ of ‘we hebben geen tijd’ vind ik in zo’n discussie onzin. Bouw eens aan je sociale kapitaal. Dat doe je waarschijnlijk al de hele dag, dus waarom niet op nog meer kanalen?

Wat zou jij doen als je jouw snackbar van social media advies mocht voorzien? Budget en tijd even buiten beschouwing latend?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *