Introductie van het content wiel

Een tijdje terug had ik een gesprek met een ondernemer die erg succesvol is zonder social media, contentstrategie of zelfs maar een goede website. Ik had het met hem over vanalles, maar vooral over concurrenten die wel waren begonnen met bloggen, social media en nieuwsbrieven. Dat het allemaal zo ver gezocht was. En dat er maar weinig uit kwam dat hij écht de moeite waard vond.

Content is één ding
Goede content is weer een heel ander verhaal. Als ik zin en tijd zou hebben dan zou ik iedere dag  wel iets op dit blog kunnen schrijven. Dat doe ik niet, als gevolg van de eerdere componenten die ik noemde (tijd/zin), maar het zou kunnen. En er is een derde component: kwaliteit. Iedere dag een stuk schrijven heeft voor mij als bijwerking dat ik sneller door m’n onderwerpen ben, en dat ik rare trucs moet gaan verzinnen om er toch iets goeds uit te krijgen. Dat laatste gebeurt vaak met niet-professionele content-makers. Ze raken uit inspiratie (sic) en moeten zich vervolgens in honderd bochten wringen om die beloofde of afgesproken content alsnog te maken. Met als gevolg?

  • ,100 ste volger op Twitter voor Directeur de Mos’
  • ,Het sneeuwt het het halve kantoor was niet op kantoor’
  • ,Ons Merk X is nu ook op Facebook’
  • ,Per 1 mei zijn we ook ISO XXX en ISO XYZ gecertificeerd’

Dit is geen verschijnsel van ‘er gebeurt niet genoeg dus ik moest wat’. Het is een verschijnsel van niet planmatig genoeg bezig zijn. Om dit te bestrijden heb ik vandaag een versie 0.1 live gezet van het content-wiel. Het content wiel is gericht op niet-professionele content-productie, dus waarschijnlijk ongeschikt in een hardcore newsroom of redactie, maar wel prima op een kleine marketing/PR afdeling. Mocht je trouwens een betere suggestie hebben voor die naam, zeg m dan op Twitter of hieronder in de reacties.

webcontent_proc

Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden. Mocht je m goed genoeg vinden om m als A1 uit te printen dan kun je deze bij mij opvragen door me een e-mail te sturen, samen met twee feedbackpunten die je nog wilt wijzigen. Dan krijg je ook de niet copyright versie zodat je er zelf mee verder kunt.

3 reacties op “Introductie van het content wiel

  1. kirsten zegt:

    Ik kan me voorstellen dat kleinere bedrijven dit een handig in kaart gebracht proces vinden. Ik heb er zelf nog nooit zo over nagedacht, omdat ik nooit een te kort aan onderwerpen heb, slechts een tekort aan tijd. Dat is op veel redacties het geval. Daarom gebruiken online redacties meestal een redactiekalender op jaarbasis (met de voor jouw business of merk belangrijke momenten, bv kerst/zomervakantie/koninginnedag etc) en een iets gedetailleerdere maandkalender, die wordpress zelf al biedt, superhandig. Da’s dus ook een tip, voor bij het contentwiel. Ik vind het heel mooi gevonden!

    • Jos van Essen zegt:

      Absoluut, maar het bevalt mij wel om minder tools te gebruiken. Dat soort initiatieven sterven toch te vaak in schoonheid doordat mensen er in vergeten te kijken en uiteindelijk toch hun eigen gang gaan. Zo’n poster blijft er altijd hangen en wordt daarom ook sneller bijgewerkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.