Vergelijkingssites vergelijken op social media

Branding en aanwezigheid is belangrijk voor grote vergelijkingssites. Beslist.nl sponsort sinds kort een heel schaatsteam en Kieskeurig.nl adverteert op billboards en op TV. Ook zie je heel soms de derde speler nog voorbij komen (Vergelijk.nl) maar de grote strijd lijkt nu te gaan tussen de twee reuzen: Kieskeurig.nl en Beslist.nl. Laten we eens bekijken wat deze twee precies doen op social media.

Als eerste een vette disclaimer. Tot september vorig jaar werkte ik voor Sanoma, inderdaad, eigenaar van Kieskeurig.nl. In mijn baan heb ik onder meer Kieskeurig.nl geadviseerd over hun social media inzet. Dit artikel kijkt  naar de huidige strategie en vergelijkt op basis van een aantal componenten de inzet t.o.v Beslist. Ik heb geen intentie en/of belang om welk merk dan ook in een kwaad daglicht te plaatsen. Kunnen we weer verder? Gelukkig. 

Als eerste maar eens een klein tabelletje met wat statistieken. Inderdaad, hoeveelheden zeggen niet zo veel, maar geven wel een ruwe indicatie waar we mee te maken hebben.

 Twitter

Kieskeurig.nl op Twitter
2.396 volgers – 2.059 gevolgd – 2.354 tweets
Kijkend naar de tijdslijn van Kieskeurig.nl kun je je niet aan de indruk onttrekken dat dit kanaal alleen wordt gebruikt om eigen content te promoten. Er wordt verder ook niet gereageerd op tweets, en de tweets zelf lokken ook geen conversatie uit.

KwaliteitKieskeurig.nl scoort iets slechter als het gaat om de kwaliteit van de volgers. 3% is nep, 10% is inactief.

Beslist.nl op Twitter
8.003 volgers – 8.603 gevolgd – 904 tweets
Wat opvallend is aan de aanwezigheid van Beslist is dat ze relatief weinig tweets hebben geplaatst, maar toch 8.000 volgers. Dit komt door een actieve content-strategie waarin het bedrijf ook prestaties van het schaatsteam bespreekt en actief in dialoog is met de doelgroep.

Kwaliteit
De kwaliteit van de volgers van Beslist is iets hoger. 1% wordt gemarkeerd als fake, en 3% is actief.

Conclusie
Beslist.nl wint deze ronde: een actiever Twitter kanaal met meer dialoog, meer volgers, bereik en engagement. Dit komt ook voor een groot deel door het sponsoren van de schaatsploeg: veel tweets gaan daar over, en de toekomst zal moeten uitwijzen of dit ook merk-effect gaat hebben.

Facebook

Kieskeurig.nl op Facebook
297 fans

Opvallend is dat beide merken maar weinig fans hebben op Facebook. Kieskeurig is niet erg actief op Facebook. Dit kan een bewuste keuze zijn: het bedrijf reageert wel op gebruikers die iets op de wall schrijven. Ook zijn er gebruikers die spontaan melden dat ze hebben meegedaan aan acties: dat is een goed teken. Ook goed: het bedrijf heeft een mooie welkomstab met extra informatie.
Beslist.nl op Facebook
533 fans

Beslist heeft zich, zoals al eerder aangehaald zich op het schaatsen gefocussed. Dit zorgt voor een stroom aan berichten die ogenschijnlijk niet erg veel te maken hebben met de site. Ook doet de content-strategie nogal gemakzuchtig aan: er wordt weinig eigen materiaal gepost en de vrijdag-aankondiging (willen wij nog bier?) past niet bij een professionele uitstraling van een bedrijf.Ook zijn er geen additionele tabs gemaakt die het verhaal van Beslist verder op een goede manier ondersteunen.Andere echte onhandigheid is dat Beslist de Facebook applicatie die wordt gebruikt voor social-login op de website niet heeft verborgen in de Facebook search: hierdoor krijgen mensen die zoeken naar Beslist op Facebook het niet-werkende applicatie-canvas te zien: gemiste kans.

Conclusie
Het is een gelijkspel. Beide bedrijven zijn echte underperformers op Facebook en kunnen véél beter dan dit. Dit begint in ieder geval met een logische content-strategie waarbij de huidige fans op een geloofwaardige en leuke manier worden aangesproken en betrokken bij het merk. Kieskeurig-gebruikers tonen zelf al een tipje van de sluier op dat ze hiervoor open staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *