De Facebook open graph strategie uitgelegd

Volgens een Princeton studie gaat Facebook zware tijden tegemoet: het netwerk zou tussen 2015 en 2017 maar liefst 80% van de gebruikersgroep zien weglopen. Toen ik het op Twitter las werd er in de Tweets al met enig leedvermaak gelinked: klaarblijkelijk gunt niemand het succes van Facebook meer. En toegegeven, daar is best iets voor te zeggen. Toch is Facebook nog lang niet dood, als gevolg van een slimme strategische move van de afgelopen jaren: open graph.

Facebook is de afgelopen jaren door een grote transformatie gegaan waarbij het netwerk een beursgang maakte en meer advertentieposities aan het netwerk toevoegde Ook is het Facebook algoritme sterker aangepast om bijvoorbeeld meer posts te zien van adverteerders en merken waarvan jij ‘fan’ bent.

Dit heeft er voor gezorgd dat het netwerk sympathie heeft verloren: hoe vaak heb je wel niet op FB gekeken om er achter te komen dat ‘alleen’ Fanpagina’s actief leken?

Open Graph

Studie of niet: Facebook zal toch nog geruime tijd vrolijk doorgaan, met een simpele reden: open graph. De onderliggende technologie waarop Facebook en zijn ontwikkelaars drijft is inmiddels extreem uitgebreid: ga maar na: als alle 1,1 miljard Facebook gebruikers minimaal 150 vrienden hebben dan hebben we het hier al over 165 miljard open graph objecten. En dan heb ik het alleen nog maar over personen en relaties, en nog niet over foto’s, fanpages of

Dit ben ik, als mijn open graph object op Facebook

Dit ben ik, als mijn open graph object op Facebook

groepen (wat ook allemaal objecten zijn).

Deze objecten kunnen door programmeurs worden gebruikt in hun applicatie: dit wordt door Facebook ook al jarenlang aangemoedigd en deze infrastructuur stelt ontwikkelaars in staat om snel en effectief content in een nieuwe applicatie te gebruiken en viraal te maken. Kijk naar de razendsnelle groei van Tinder. Wanneer je met Tinder handmatig foto’s had moeten uploaden had het veel langer geduurd voordat het netwerk tractie had gekregen. Nu is Tinder een kwestie van inloggen met je Facebook account, en de applicatie gebruikt direct een aantal foto’s uit je Facebook profiel. Dit ziet er simpel uit, maar is enorm krachtig. Onderliggend kan Tinder ook je vrienden analyseren, en bekijken uit welke stad je komt. Al deze data komt direct van Facebook.

Sneller groeien door de infrastructuur

Ontwikkelaars gebruiken nu de door Facebook aangelegde paden (open graph objecten) waarmee het netwerk de positie als infrastructuur van het sociale web nog een hele tijd vol kan houden, zelfs wanneer de relevantie op het platform zelf misschien steeds minder wordt. Voordeel voor FB is dat ze deze relevantie zelf kunnen sturen: door nog meer te experimenteren met de newsfeed gaat Facebook vanzelf wel weer relevantie terugwinnen maar de kracht zal de komende jaren liggen op het faciliteren van slimme ontwikkelaars die goede dingen doen met de miljarden open graph objecten. Facebook kan bovendien eenvoudig bijhouden welke applicaties op het platform snel groeien en kan dit soort bedrijfjes sneller overnemen dan de concurrentie: ook hiermee kan veel waarde voor investeerders worden teruggegeven.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *