Waarom ik geen social media advies meer doe

pondering

Ik was laatst bij een presentatie van Social Media Club 050 over Linda Nieuws waar oud-collega Leanne Hermans vertelde dat inmiddels 90% van het verkeer op Lindanieuws vanaf Facebook kwam. Dat vind ik mind-blowing. Ik weet uit mijn tijd bij Sanoma dat er tijden waren dat 17% veel was. En dan hebben we het over 3 jaar geleden. De macht van Facebook is dus verder toegenomen, maar de potentie als media-merk dus ook. Toch doe ik geen social advies meer. Om deze drie redenen.

1. Anderen zijn beter

Als eerst de belangrijkste reden: anderen zijn beter dan ik. Als ik in mijn Twitter-timeline kijk dan zie ik een heleboel experts die echt bovenop iedere verandering zitten. Ze weten alles over organisch bereik op Facebook, of over Instagr.am of Pinterest. Ik vind mezelf tegenwoordig niet veel meer dan een enthousiaste gebruiker: niet genoeg om er ook echt advies over te geven. Bovendien is bijvoorbeeld een platform als Facebook complexer geworden: je kunt ook berichten betaald promoten. Dat ‘echte’ budget wil je slim uitgeven. (Toch iemand nodig? helemaal onderin staan mijn tips)

2. Veel ‘advies’ gaat niet over strategie

Veel merken, mensen en organisaties willen graag weten hoe ze ‘succesvol’ iets kunnen doen. Daarbij is strategie rondom die merken vaak cruciaal. Helaas komen kwamen er ook vaak mensen naar me toe die niets te zeggen hadden over de (marketing) communicatiestrategie van hun merk, en vooral waren opgedragen om ‘de Facebookpagina groot te maken’. Zonder logische strategie heeft het geen enkele zin om iets te doen met social. Helaas zie ik ook veel experts die geen (marketing) communicatie achtergrond hebben. Ik wil mensen hiermee niet diskwalificeren, maar als klant zou ik er wel streng naar kijken.

3. Inspanning vs resultaat

Veruit de meestel social-media cases die je online ziet zijn op- en uitgebouwd rondom een enorme inspanning. Kijk naar KLM. Zij worden – terecht – enorm vaak aangehaald als succesvoorbeeld op het gebied van zowel webcare als marketing. Wat mensen vaker vergeten is dat dit niet met alleen goeie wil kopieerbaar is. Om zo dedicated aanwezig te zijn zul je geavanceerde systemen moeten hebben, waardoor webcare medewerkers ook echt klanten kunnen helpen. Bovendien zul je een team moeten hebben van mensen die hier ook bovenop zit. Helaas zijn er nog steeds mensen die bijvoorbeeld Lindanieuws als case zien die zij wel eventjes na kunnen doen. Het social-media meisje van Wehkamp was de tweede spreker van de Social Media Club avond: zij zat ook in die groep. Ze vergeten dat zo’n positie vaak een jarenlange intensieve aanpak vergt. Dat team is niet alleen groot: ze werken ook keihard om dat merk uit te bouwen. Ze doen alleen waar ze écht in geloven. Dan zijn een paar video’s over tuinmeubelen verspreiden op social niet meer genoeg voor dat échte fundamentele succes. Er is geen autopilot voor succes op social. Er zijn geen tools die je aan kunt zetten, of trucjes die je kunt toepassen die succes garanderen. Het is vooral keihard werken, gedurende een periode van vele jaren, voordat je resultaat gaat zien. Wil je dat niet, of krijg je van je baas niet voldoende middelen? Dan kan het allemaal wel eens heel lastig gaan worden.   ps. Toch op zoek naar experts die wél echte know-how hebben? Hier zomaar wat suggesties. Kimpact voor strategie. Meningreen (Jaap) voor Facebook campagnes en mini-sites en Kirsten Jassies voor Instagr.am, blog- en Pinterest advies.

Dit bericht is gepost in Social. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.