Case study: WordPress MVP in een uurtje

De website van mijn schoonmoeder was om onduidelijke redenen enkele maanden geleden door de hostingprovider uit de lucht gehaald. Ik had er verder geen tijd voor gehad om er even naar te kijken en er bleek ook geen goede backup meer te zijn, dus besloot ik iets nieuws te bouwen. Omdat ik er ook niet al te veel tijd aan kwijt wou zijn bedacht ik me: kan ik een goed Minimal Viable Product maken?

Omdat de vorige website ook in WordPress was gedaan in combinatie met twee of drie plugins leek me dit logisch nogmaals te doen. Dus zette ik WordPress op middels de fameuze vijf minuten installatie (database maken kost nog de meeste tijd) en hij was klaar. Vervolgens upgrade ik zowel de core als de thema’s en ben ik up & running.

Vervolgens ben ik kort na gaan denken over de opzet: ik wou een modern responsive manier om veel schilderijen te tonen (ze is amateur schilder) en niet te ingewikkelde plugins of lightboxes zoals NGG Gallery die ik hiervoor gebruikte maar een lightbox toonde. Ik ben geen fan (meer) dan lightboxes, dus die optie viel af.

Min of meer als test keek ik even naar TwentyFifteen, het thema dat sinds de nieuwste release van WordPress standaard wordt meegeleverd en deze had wederom grote stappen gemaakt ten opzichte van TentyFourteen waar ik niet zo enthousiast over was vanwege het vele zwart.

Voor de gok besloot ik gewoon een nieuwe post te maken, en een uitgelichte afbeelding als schilderij daarin te stoppen. Via de media library uploadde ik wat materiaal en ging ik aan de slag. Het resultaat was na een halfuur werk niet verbluffend, maar wel goed genoeg om m’n schoonmoeder blij te maken. B

Soms is het gewoon prima om datgene te kiezen dat je al kent, zoals in mijn geval WordPress. Het is eenvoudig, bevat een soort van MVC achtige setup waarin je in een heleboel gevallen eigenlijk prima aan de slag kunt met basisfunctionaliteit. Bovendien bevat WordPress standaard een login, een database model met daarin vier bouwstenen die gelijk uit de box bruikbaar zijn:

1. Berichten
2. Pagina’s
3. Categorieën
4. Tags

Daarnaast bevat ieder component ook wel weer wat meta-data, zoals in het geval van berichten bijvoorbeeld een datum.

In mijn geval heb ik dus categorisatie toegepast, waarbij alle schilderijen met daarop dieren in de categorie ‘dieren’ komen. Dit is binnen WordPress een fluitje van een cent, maar wanneer je dit handmatig moet gaan maken in een eigen framework is dit ineens weer een halve dag werk.

Daarbij: het toevoegen van kleine functionaliteit, zoals een Google Analytics plugin kan via het plugin menu (ik raad die van Yoast aan).

Kortom: de website van mijn schoonmoeder was binnen een uurtje weer up & running, waarbij aangetekend moet worden dat ik het grootste deel van dat uur heb besteed aan het vullen van de content. Het mist uiteraard een aantal zaken die je wellicht wel in een MVP wilt:

1. Formulieren. Dit is één van de zaken die WordPress nooit mee zal gaan leveren. Bijvoorbeeld Gravity Forms is hier een uitstekende oplossing voor
2. Ik heb het standaard design van TwentyFifteen nauwelijks aangepast. Uiteraard zijn er genoeg situaties waarin je dat juist wel wilt. Maak dan een Child Thema aan en ga experimenteren.

Let op: tuig de WordPress installatie niet op met allerlei plugins en thema’s: daar wordt ie groot, onveilig en onhandig van. Hierover schrijf ik later wel eens iets.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.