Wat betekent AMP voor responsive design

De komst van AMP heeft zichtbare impact op een groot aantal websites. Dit project, geïnitieerd door Google zorgt voor een verbeterde lees-ervaring op websites die Google keurt als ‘niet goed leesbaar op mobiel’.

In de praktijk betekent dit dat je in je Chrome browser (standaard meegeleverd op alle moderne Android apparaten) onderin een melding krijgt waarmee je een leesbare versie van de website kunt bekijken. Wanneer je dit doet dan haalt AMP de belangrijkste content (titels & paragrafen) tevoorschijn zodat deze beter leesbaar worden. Ook laat het een heleboel stijl-elementen weg. En nog belangrijker voor media-uitgevers: ook de banners worden hiermee niet gespaard.

Dit is problematisch voor media-uitgevers die drijven op advertentie-inkomsten. AMP pagina’s tonen namelijk alleen de content, en geen video’s met pre-rolls.

Daarom is het essentieel dat je de gebruiker een mobiele ervaring biedt. Dit kan door responsive design toe te passen: een techniek waarbij alle schermresoluties een goede weergave geven van de website. Dit is niet iets dat een frontend developer voor een weekje voor je oplost in een sprint: het responsive maken van een grote website is een behoorlijk grote klus. Niet alleen wil je optimaliseren voor het kleinste (mobiele) formaat: ook alle tussenmaten zoals grote smartphones en tablets moeten een eigen weergave krijgen. Hiermee voorkom je dat Google (en AMP) zelf het heft in handen nemen op jouw pagina. Een ‘eigen’ geoptimaliseerde weergave van je pagina kan er zodoende voor zorgen dat je zelf in controle blijft over wat er wél en niet zichtbaar is.

Via de Google Search Console biedt Google ondersteuning. Hier kun je eenvoudig testen of Google jouw pagina mobiel-vriendelijk vindt. Hiermee voorkom je dat Google AMP pagina’s gaat tonen die wellicht essentiële zaken in jouw content weglaten.

Vergeet hierbij niet dat je de gehele user-experience mobiel moet maken. Vaak zie ik op websites nog steeds allerlei mobiel-onvriendelijke maatregelen, zoals enquetes in de vorm van popups die niet weg te klikken zijn, of cookiemeldingen die hinderlijk in het beeld blijven hangen. Nodeloos om te zeggen dat dit niet alleen irritant is voor je bezoeker: je verliest er ook belangrijke conversie mee op de pagina. Google geeft uiteindelijk steeds meer gewicht aan pagina’s die goed werken op mobiel, en houdt ook bij of de gebruikers van jouw website wegklikken. Is dit het geval, dan toont Google jouw pagina in vervolg minder hoog, hoe goed je je SEO ook voor elkaar hebt.

Volg ons via de nieuwsbrief

Door je in te schrijven ontvang je lean product development tips, trucs en case studies

Powered by ConvertKit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *