Design thinking

Op CXO schreef ik laatst een verslag van mijn bezoek aan eDay (hier en hier). Het was een verrassend leuke dag, met goeie sprekers. Vooral dat laatste is trouwens ook wel eens anders geweest. eDay is een feest van herkenning: minimaal de helft van mijn LinkedIN connecties komt langs.

Eén spreker bleef me bij: Vince Voran. Hij sprak over design thinking en de manier waarop hij dit heeft ontwikkeld bij bedrijven als Apple, Coca Cola en Dolby. Op CXO schrijf ik er wat uitgebreider over. Let op, deze man was al vertrokken bij Apple voordat de eerste iPod uitkwam. Zijn verhaal over de hedendaagse designkwaliteit van Apple zijn dus niet veel meer dan observaties van een goed ingevoerde insider maar dat neemt niet weg dat het toch interessant is.

Design, en de manier waarop producten tot stand komen dragen voor een groot deel bij aan de perceptie van dat product. Dit maakte ik mee bij Startup Weekend, dat ik met Kantoys had gesponsord om twee redenen: 1. Startup weekend is veruit het leukste evenement in Groningen en 2. Het is leuk om klant-validatie te doen: mijn doel was om minimaal 30 mensen op de tafeltjes te zien spelen. Dat lukte, sterker nog: er kwamen wat bestellingen binnen en er bleek een leuke lead te zijn om iets met marketing en promotie te doen. Kortom: goede eerste validatie.

Gek genoeg was ik daarvoor nog uitgebreid uitgelachen op kantoor. Mijn kantoorgenootjes vonden dat ik wel erg slordig had geschilderd, en ik moest ze nageven: daar was ik het wel mee eens: het was haastwerk. Die vrijdag pakte ik snel wat spullen in, en racete ik naar de locatie om alles op te zetten.

Vrijdagavond zag ik de eerste mensen spelen, en nadat zaterdag iemand één van de tafeltjes in de gang had gezet ging het echt los: er werd volop gespeeld. Ik had waardevolle conversatie met mensen die speelden. Kortom: tussen alle stress van Startup Weekend had ik een interessante klantvalidatie gedaan. Een aantal mensen bestelden zelfs, en dat zette me aan het denken: in hoeverre is een ‘onaf’ product eigenlijk erg? Het antwoord voor de tafeltjes: in z’n geheel niet! En ook landingspagina’s, MVP’s en een heleboel andere zaken zijn helemaal niet erg als ‘ruw’ product. Het is juist een ideale manier om toegankelijk met je eerste klanten te gaan praten, om ze iets te demonstreren, om uit te vinden of ze het leuk vinden, of wat zij er aan zouden veranderen. Dit soort casual conversatie is niet perse Lean Startup: het is meer design thinking waarbij je een oplossingsrichting aanrijkt en bekijkt hoe een klant er – in mijn geval – op gaat spelen, wat hem frustreert en wat ie fijn vindt.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.