Hierom is Figma de perfecte oplossing om samen tot ontwerp te komen

Om tot nieuwe digitale producten te komen is het belangrijk om in het voorwerk aan de slag te gaan met het visualiseren van ideeen: dit noemen we UX design.

UX bestaat uit twee fases: het low-fidelity aspect waarbij je door middel van draadmodellen (zeg maar zwart-wit tekeningen) een gebruikers-flow in kaart brengt en deze idealiter met de gebruiker zelf test.

Het tweede deel is meer high-fidelity: je geeft het draadmodel kleur, functie en vorm. Hierbij gebruik je vaak visueel designers om een uniform stijl te bouwen. In deze fase definieer je welke kleuren er gebruikt worden, en welke lettertypen. Je kiest hoe knoppen er uit zien en – bijvoorbeeld – hoe meldingen getoond worden. Deze sla je op in een componenten-library zodat developers eenvoudig de styling kunnen toepassen in de (front-end) code.

Terug naar Figma. Want waarom ben ik hier zo enthousiast over? Om een aantal redenen.

Ten eerste is Figma een volledig intuitieve tool. Iedereen die ik ooit een Figma link heb gestuurd snapt na het klikken direct waar hij/zij naar kijkt.

Daarbij is Figma volledig web-gestuurd waardoor er nauwelijks barrieres zijn. Er hoeft geen software te worden geinstalleerd en – als je niet te gek doet – kun je Figma altijd gratis gebruiken.

De eerste slag waarbij je een eerste idee vertaalt naar de eerste schermen is vaak heel balangrijk om de essentie van het product te vangen. Sommige ideeen zijn een heel mooi verhaal, maar laten zich niet eenvoudig vangen in een eenduidige interface. Andere ideeen zijn juist het beste te vangen in een super-eenvoudig draadmodel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.