Weet je wat heel handig zou zijn? Dat je naar die-en-die site kunt, en dat je je dan kunt inschrijven, en dat je dan een overzicht krijgt van de beste restaurants in de buurt waar nog plek vrij is.

Hoe vaak spreek je mensen met een heel goed idee, waarvan je weet dat het nooit tot uitvoer komt? Ik deed dat tot voor kort best vaak. En ik moet schuld bekennen: ik heb vaak genoeg allerlei concepten in m’n hoofd waar ik eigenlijk iets mee wil doen. Voor die gelegenheden heb ik een methode. Lean startup.

Zonder in allerlei details van het boek te belanden gaat het zo: je gaat niet aan de hand van de oplossing aan de slag, maar je gaat starten met het probleem. Dus je gaat eigenlijk problemen oplossen. Problemen waar mensen ook geld voor over te hebben om het opgelost te krijgen.

Dit doe je met een aantal methodes.

1. Customer development
Dit is eigenlijk niet veel meer dan vragen stellen aan je doelgroep. Zoek je doelgroep op, en stel ze vragen. Ga ze niet het idee pitchen: dus niet ,,wat vind je van dit idee?” maar ,Praat me eens bij over de laatste keer dat je een restaurant zocht en niet wist wat je moest kiezen”. Mensen beginnen vanzelf te praten. Maak aantekeningen en leer.

2. Build – measure – learn
Met dit simpele stramien ga je in de markt testen of je oplossing de juiste is. Het is vaak vrij simpel om een prototype te bouwen, ookal heb je geen – echte – technische kennis. Het prototype hoeft ook niet daadwerkelijk te werken: het kan ook gewoon een paar schermen zijn, gemaakt met een simpele wireframe-tool zoals balsamiq of moqups.

3.  Succesmeting
Wanneer is mijn nieuwe product een succes? Ben je aan het einde van het jaar tevreden met 10 klanten, of wil je graag naar de 10.000 klanten toe? Bedenk wat voor jou succesfactoren zijn: deze bepalen in een vroeg stadium al of iets de moeite waard is. Wanneer is jouw idee een succes?

Conclusie
Ik zou hier eeuwig over door kunnen gaan, maar dit hebben een aantal wijze mannen al voor mij gedaan. Mocht je geinteresseerd zijn geraakt dan kun je mij een e-mail sturen om koffie te gaan drinken. Of je leest onderstaande boeken. Of beide.