Lean Startup in de praktijk: probleem-stelling

De afgelopen jaren heb ik allerlei teams begeleid in de praktische uitvoer van hun lean-startup-driven projecten. Het leek me leuk om een korte serie te maken hoe je praktisch aan de slag kunt met Lean Startup principes. Dit doe ik aan de hand van zoveel mogelijk (fictieve, en af en toe een echte) cases zodat je deze (hopelijk) zo snel mogelijk zelf kunt toepassen.

Als je deel #1 gemist hebt, lees dan snel hier verder.

In deel #2 van deze serie gaan we op zoek naar een probleem dat belangrijk genoeg is om opgelost te krijgen.

Achtergrond

Zoals ik in de eerste les ook al schreef is het eenvoudig om enthousiast te raken over een mogelijke kans die je ziet.  Veel beginnende ondernemers, of product-ontwikkelaars stellen zich  echter in op het oplossen van een specifiek klant-probleem.

Een klantprobleem kan van alles zijn:

  • Ik vergeet altijd lege flessen naar de container te brengen, hierdoor breek ik bijna m’n nek als ik de kelder in loop.
  • Het kost me iedere maand veel tijd om een maandrapportage te maken van het debiteurenoverzicht: ik ben er al snel twee volledige dagen mee bezig.
  • Iedere keer dat ik op vakantie ga moet ik allerlei kennels nabellen of er nog plek is voor de hond. Dat kost erg veel tijd.
  • In mijn koffie-speciaalzaak wil ik meer marketing doen voor de vaste gasten zodat zij nog meer tevreden zijn en vaker komen
  • Ik heb het idee dat ik altijd veel te veel geld betaal voor luiers.
  • Een afspraak via de mail maken kost altijd veel tijd moeite.

Oefening

Denk na over typische problemen die jouw oplossing oplost. Denk hierbij zo concreet mogelijk, dus denk na over een specifieke persoon (klant), een specifiek gebruiksmoment en/of situatie waarin dit probleem zich voordoet.

Probeer – hoe verleidelijk dit ook is – nog niet over de oplossing na te denken. Probeer een hele duidelijke probleem-definitie te krijgen.

Veel mensen die ik gecoached heb vinden het lastig om een specifiek geval te beschrijven, vooral als ze werken aan een unieke nieuwe dienst die nog niet bestaat.

Doe dan het volgende: bedenk de stappen die jouw klant doet vordat ie jouw oplossing tegenkomt.

Dus bijvoorbeeld:

  • Nadat ik drie keer was gestruikeld in de kelder ben ik op zoek gegaan naar iemand of iets die automatisch het glaswerk en oud papier komt ophalen.
  • Ik durf geen pampers te kopen omdat ik bang ben dat ik teveel betaal. Ik heb gegoogled om de beste aanbieding te vinden
  • Ik ben op zoek gegaan naar een klanten-loyaliteits-systeem maar de oplossingen die ik vind zijn veel te duur voor mijn koffie-speciaalzaak. Bovendien hoeft het niet zo uitgebreid te zijn, een simpele spaarkaart zou ook al mooi zijn.

Het begrijpen van de context waarin het probleem zich voordoet en het begrijpen wanneer iets urgent genoeg is om een oplossing te verzinnen.

Een oplossing kan zitten in een andere dienst. Bijvoorbeeld:

  • Ik weet niet wat ik moet koken

Kan als oplossing hebben: ‘dus ik bestel iets via thuisbezorgd’.

Of:

  • Ik raak altijd SD kaartjes met foto’s kwijt, en dan weet ik niet meer waar ik ze heb opgeslagen

kan als oplossing hebben: ik heb ze allemaal in Dropbox gezet.

Bedenk goed dat er ook veel problemen zijn die geen urgentie hebben, bijvoorbeeld omdat ze niet vaak genoeg voorkomen. De man met hond die op vakantie wil heeft hooguit 2 a 3 keer per jaar problemen met het vinden van de juiste kennel.

Denk ook aan de huidige manier waarop mensen iets oplossen. Wanneer je concurreert met dingen die een gewoonte-karakter hebben dan is het een stuk lastiger om je dienst aan een probleem-setting te koppelen. Denk hierbij aan todo-lijstjes, het bijhouden van een fysieke kalender of het aantekeningen maken.

Het probleem: ‘ik kan iets niet makkelijk terugvinden in m’n aantekeningen’ is best een probleem, maar de vraag is hoeveel moeite mensen zullen gaan doen om dit opgelost te krijgen. Immers, de oplossing (goed zoeken) kost zeer waarschijnlijk een stuk minder tijd dan iedere fancy oplossing die hiervoor misschien wel mogelijk is.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *