Corporate innovatie is toch niet dood

Op het uitermate mooie en prettig beschrijfbare medium schreef ik laatst een blogpost waarom ik denk dat corporate innovatie nog lang niet dood is. En ik geloof er oprecht in.

Ik sprak laatst tijdens de lunch iemand van een grote corporate. Zijn innovatieteam had het zwaar en zelf was ie ook gaan twijfelen: ,,Ik weet het niet, er zijn maar zo weinig goede voorbeelden, misschien bestaat corporate innovation wel helemaal niet.” verzuchte hij. Net toen ik wou uit gaan leggen waarom corporates juist prima in staat moeten zijn om sneller te innoveren bedacht ik me iets: we hebben het vaak over de verschillen tussen innovatie ‘binnen’ en innovatie ‘buiten’ de organisatie, waarbij de laatste altijd sneller en meer wendbaar lijkt. Dat is vaak toch een kwestie van perceptie.

We kunnen allemaal jaloers zijn op teams zoals Facebook of Google, maar we zien niet de dagelijkse praktijk. In het oog van een storm is het moeilijk om te zien hoe goed je het doet. Veel corporate innovatieteams doen het namelijk helemaal niet zo slecht. Ok, het kan allemaal nog sneller, agressiever en vernieuwender, en ja: er gaat veel meer budget aan op dat logisch lijkt door vernieuwde aanpakken zoals Lean Startup & scrum maar desalniettemin: er gebeurt iets. En zolang er nog zaken in beweging zijn is er geen tijd om te wanhopen of zelfs maar te twijfelen: vooruit met de innovatie-geit!

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.