Mijn ideeën kunnen wel wat uitvoering gebruiken

In de afgelopen anderhalf jaar dat ik onderneem heb ik meerdere ideeën gehad, waarvan het merendeel (gelukkig?) het levenslicht niet heeft gezien.

M’n vriendin verklaar die hang vanuit mijn MBTI profiel, ik blijk een natuurlijke aanleg te hebben voor concepten, grote lijnen en blijk minder te kijken naar details en uitvoering van eentonig werk: ik mijn ogen ook meteen mijn grootste struikelblok.

Ik heb op dit blog wel eens stekelige stukjes geschreven over mensen met ideeën maar nu moet ik misschien bekennen dat ik zelf eigenlijk niet zoveel beter ben. Waarom lukt het me niet zo goed om zaken tot een goed einde te brengen?

Scope

De scope van een willekeurig project is altijd een probleem. Houd het klein, en KISS ten spijt: een project wordt altijd groter dan je wilt, of struikelt ergens over triviale zaken, zoals een planning of een realistisch verwachtingspatroon. In je uppie heb je vaak een hele beperkte hoeveelheid tijd, vooral als je je ook nog bezig wilt houden met klanten om geld te verdienen. Er is bijna geen project te bedenken dat je zomaar in minder dan 100 uur opzet en volgens Lean Startup methodiek ook learnings uit haalt.

Daarbij: ik gebruik nieuwe ideeën soms ook om bijvoorbeeld een nieuw framework voor uit te testen. Dit is leuk, leerzaam en handig, alleen vergt het nog meer tijdsinvestering. Easy to learn, difficult to master. Ook de technische scope moet uiteindeijk bij je passen, en daarbij moet ik bekennen: die is me vaker dan eens boven het hoofd gegroeid.

Strategie

Wat is uiteindelijk een groeistrategie die ook herhaaldelijk is? Kleine services en diensten slurpen uiteindelijk een veelvoud van de tijd op, terwijl ze misschien niet op enige groei gebouwd zijn. In Nederland is de afzetmarkt relatief klein en de scope verkleint nog een stuk verder met nicheproducten die niet kunnen- of willen meeschalen met grotere ambities. Hier heb ik me – ondanks dat ik vind dat ik hier toch wel enige kennis van heb – nog steeds veel te vaak op verkeken.

‘De markt’

Je kunt een product bouwen in een enorme groeimarkt of een markt waarin potentieel veel geld zit, maar je moet het ook leuk vinden op die markt te acteren. Uiteindelijk kies je ook zelf een markt: met Kupata maakten we de strategische fout om het product een markt op te maneuvreren die we zelf niet zo leuk vonden, dat is onhandig voor zowel motivatie als toekomst. Kies altijd een niche waarin je ook lol hebt, ook in de nabije toekomst.

De persoon met het idee

Als mensen je zien als iemand die iedere maand met een nieuw idee rondloopt dan nemen ze je in de toekomst minder serieus. Ik heb hier geen 100% bewijs van, maar ik weet zeker dat vrienden minder gedetailleerd naar mijn plannen luisteren als zeg, anderhalf jaar geleden. Het hebben van ideeën is een topje van de ijsberg: de 99% executietijd die eronder zitten gaan de kwaliteit van het idee toetsen. Achteraf krijg je dan misschien ook gelijk, lang nadat iedereen de tijd heeft gehad om je te bevestigen dat het een perfecte timing was.

Uitvoering is King

Dat gezegd hebbend: uitvoering is King. Mensen die producten kunnen neerzetten, marketen en presenteren hebben een enorm competitief voordeel op – jawel – mensen die dat niet kunnen of nog nooit gedaan hebben. Uiteindelijk leert ervaring (fail fast & often) ook meer van het bouwen van producten.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.