Value Proposion Canvas boek review

Sinds een paar weken uit, en extra in de aandacht vanwege Alexander Ostenwalder, de man die ook het praktische en fijne Business Model Canvas bracht. Hoe bevalt het nieuwe boek?

Vooropgesteld: het boek zoomt in op twee componenten in het canvas: de value proposition en de customer. Dit zijn ook meteen de lastigste elementen in het business model canvas (BMC), vooral die eerste.

Het Value Proposition Canvas heb ik nu in een aantal projecten gebruikt, en ik begin hier wel nut van in te zien, hoewel ik het nog steeds niet zo intuitief kan als bijvoorbeeld het BMC. Ook het boek verduidelijkt hierin niet altijd helemaal, en bevat in tegenstelling met het BMC boek ook iets minder hands-on voorbeelden.

Toch: het ziet er allemaal weer prachtig uit, er is veel aandacht voor detail, en de materie (niet te ingewikkeld) wordt duidelijk uitgelegd. Value Proposition Canvas is niet echt een boek op zichzelf: ik zou het altijd kopen en/of gebruiken in combinatie met grondige kennis van het Business Model Canvas. Hiermee krijg je namelijk echte kracht in het model, alleen waarde creëren is mooi, maar zonder extra toevoeging kan dit op teams overkomen als invuloefening: het canvas nodigt niet erg uit om op te experimenteren. Methodieken daarvoor worden eigenlijk niet meegeleverd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.