Recent was ik bezig met de website van één van mijn klanten toen ik er achter kwam dat de huidige website offline was gegaan. Het was vrijdag, en ik ging er vanuit dat het een tijdelijke storing was.
In het weekend kreeg ik een mail van Google Webmaster dat er serieus iets mis was. Ik keek maandag nogmaals: verrek: geen website.
Aangezien ik de ‘oude’ website ook had gemaakt stuurde ik een e-mail naar de hostingprovider van de klant. En eentje daarna. En toen belde ik maar eens. Geen gehoor.
In afwachting daarvan zette ik alvast een recente backup terug op een eigen server, klaar om in overleg met de klant een DNS switch te doen waardoor de website weer zou gaan functioneren. Toen er 24 uur later nog steeds niets was gebeurd heb ik alles overgezet.
Toen webhosting rond de eeuwwisseling een commodity werd waren er ineens een heleboel mensen die dit aan gingen bieden. Daar zitten hele goeie partijen tussen, maar ook eenmanszaken die vaak niet zo professioneel zijn. Deze klant had een contract met die laatste.
Ander voorbeeld: ik bekeek een WordPress website die langzaam was, en inderdaad; hij was vrij langzaam om een aantal oorzaken. Onder meer omdat de website zelf op een slecht geconfigureerde Amazon EC2 instantie bleek te staan. Dit vond ik ronduit curieus, en ik heb de klant geadviseerd hiervan weg te gaan.
Drie tips om zelf een goede hostingprovider te kiezen:
- Prijs: ga niet voor de allergoedkoopste deal. Bij bijvoorbeeld One.com heb je webhosting voor €1,82 per maand. Voor dat geld is het eigenlijk niet mogelijk om enige support te leveren. Goede webhosting begint bij ongeveer €5,- per maand. Gespecialiseerde webhosting voor bijvoorbeeld e-commerce platforms kan makkelijk richting de €20,- per maand gaan. Overdrijf ook niet: een blog met een paar duizend bezoekers kan nog steeds makkelijk op een shared-webhosting pakket staan. Een VPS is niet ‘zomaar’ nodig.
- Waar je klanten zijn: wanneer je vooral klanten in Nederland hebt dan zorg je ervoor dat je hostingprovider ook in Nederland zit. Dit maakt de ‘lijntjes’ letterlijk korter en hierdoor kan je browser sneller bij je website komen. Bovendien valt de hostingprovider niet onder buitenlandse wetgeving. Zorg er voor dat de partij Nederlands is, maar dat ze ook daadwerkelijk servers in Nederland hebben, en niet bijvoorbeeld in Ierland via Amazon.
- Managementpanelen: een slimme hostingprovider levert Directadmin of bijvoorbeeld Cpanel mee met zijn pakket. Hiermee kun je zelf e-mailadressen aanmaken, of subdomeinen beheren. Dat is altijd handig om zelf te kunnen.