Bouwen of verkopen

Wat is een goede handelswijze voor je lean startup? Het zijn volgens mij twee taken die je eigenlijk altijd uit kan voeren. Bouwen en verkopen. Dit zijn processen die geen enkele voortgang in de weg (hoeven) te zitten.

Bouwen

Ik vind dat je als founder ook verplicht bent je bezig te houden met het bouwen van je eigen product. Dit is miscshien niet een hele populaire mening maar ik denk dat het altijd goed is om jezelf de skills te leren om mee te bouwen aan het product, ook al heb je niet specifiek een technische achtergrond.

De technische blueprint van een product is vaak veel groter dan de beschikbare tijd. Meebouwen zorgt er voor dat je ook kritischer wordt op de scope van je product. Dat ene kleine checkboxje dat nog toegevoegd moet worden? Er gaat een wereld voor je open als je dit ineens zelf uit gaat vogelen.

Daarbij: er zijn genoeg dingen die je jezelf in no-time aan kunt leren. Bijvoorbeeld HTML en CSS. Kijk eens op codeacademy, of ga eens spelen met frameworks zoals twitter bootstrap. Er zijn een heleboel mooie en handige thema’s beschikbaar. Aanklooien op een goeie manier kan altijd. Heb je geen tijd, of heb je geen idee waar te beginnen? Landingspagina’s kun je ook bouwen via Launchrock of Unbounce.

Beeldmateriaal nodig? 
Er komt een moment dat je mooi beeldmateriaal zoekt. Hier vind je mooie hoge resolutie beelden die je gratis en voor niks kunt gebruiken Unsplash. Mag het wel een paar euro kosten? Dan is Photodune je vriend. Mocht je geen designers kennen die voor niks willen werken dan kun je ook voor een appel en een ei rondkijken op themeforest en creativemarket.

Toevoeging op 6-5-2014: Public Domain Archive 

Verkopen

Niet iedereen is even gek op verkopen, vooral niet als het gaat om hard-sales. Maar je zult je product continue moeten verkopen. Als intrapeneur is dat aan de mensen met wie je werkt, en als enterpreneur aan investeerders, je vrienden, op netwerkborrels, eerste klanten, geïnteresseerden en concurrenten (‘ga eens met die praten, die doet ook zoiets!’). Je zult blogs moeten schrijven, jezelf moeten profileren en moeten sleutelen aan de zichtbaarheid van je startup. Het is een slechte smoes om te zeggen dat dit niet kan als je product nog niet af is. Ik vind Blendle een goed voorbeeld: dit product van Alexander Klöpping kreeg in DWDD al veel aandacht terwijl het nog (lang) niet af was. Het gevolg: een heleboel inschrijvingen op de beta: die buzz heb je absoluut nodig voor het moment dat het technisch wél allemaal staat.

Als je niet kunt bouwen, dan zul je moeten verkopen: je moet jezelf bewijzen als slimme marketeer met die mooie crowdfunding actie, die fijne presentatie die je voor 200 potentiële klanten kunt geven of dat mooie slidedeck dat je aan een investeerder laat zien. Dit kan altijd, voortdurend en zal ook na de launch niet stoppen. Nieuwsbrieven versturen, blogupdates schrijven: zolang je team nog klein is (minder dan 5) zul je alles zelf moeten doen. En ga er maar vanuit dat zelfs die activiteiten die klein klinken veel tijd kosten. Zelf doe ik er altijd minimaal 2,5 uur over om een nieuwsbrief te typen. En dan heb ik het template waar ik het in wil stoppen ook al. Als je die ook nog moet ontwerpen? Reken dan gerust op een halve dag of meer.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.