Customer validatie: verkopen maar!

startupweekendWat een gaaf weekend! Vorige week was ik een weekend op Startup Weekend Groningen en wat een bijzonder evenement is dit. Ik had het geluk in een leuk team te zitten en te werken aan een gaaf product: een boek voor actionable innovatie.

Waar we op vrijdag en zaterdag nog vooral bezig waren met het product en de strategie was het zondag ook tijd om te verkopen. Landingspagina met een PayPal button (had ik nog nooit gedaan, maar is extreem simpel) en snel naar buiten.

Over die validatie wil ik het even kort hebben: we verkochten de boekjes met daarin vier verhalen voor 1 euro. We dachten dat dit een goede prijs was voor een sneak-preview van wat er nog komen ging. Het verkopen ging echter boven verwachting, in een paar uurtjes tijd verkochten we ruim 60 stuks. Ook aan extreem enthousiaste mensen.

Ik wist dat we een goed verhaal hadden op de zondagavond: geen enkel ander team had ook echt geld opgehaald of had een fysiek product. Dan kan je heel dicht bij een overwinning komen, en dat deden we ook: we werden tweede.

Tijdens het jurycommentaar was er een opmerking van Wessel Kooyman over het feit dat iets intern verkopen voor 1 euro geen validatie is. Daar heb ik een tijdje over nagedacht.

Ten eerste geloof ik er in dat mensen op een startup weekend misschien enthousiaster van geest zijn: ze staan meer open voor dingen. Dit maakt verkopen simpeler. Aan de andere kant ben ik er vrij sterk van overtuigd dat je mensen niet zomaar om 1 euro kunt vragen. Geld = geld, en veel mensen willen daar wel iets voor terug. Daarom is een ruil van een fysiek product (wat we nog niet hadden toen we gingen verkopen) een prima oplossing. Wellicht hebben we meer verkocht omdat we de boekjes vooral intern hebben verkocht. Op straat was dit een stuk lastiger geweest. Aan de andere kant: dat was misschien best een aardig experiment geweest.

Heb je iets gevalideerd als je 60 boekjes van een euro hebt verkocht? Ik ben geneigd te zeggen van wel. De 8 online sales waren vooral van vrienden, kennissen en collega’s maar ook de 350 likes op Facebook waren toch van mensen die het idee interessant genoeg vonden om op de like button te klikken. Zeker geen vanity metrics dus, zoals jurylid (en ex-baas, maar dat terzijde) Herman Kienhuis nog pesterig opmerkte.

Overigens bleek later dat de euro niet kostendekkend was voor de boekjes, dat was dan weer een beetje jammer. Als het goed is heeft overigens iedereen z’n boekje ontvangen. Behalve dat ik het een ontzettend leuk weekend vond ga ik niet met het idee verder. Ik heb genoeg leuks te doen met ThePageCreators en Kupata (waarover later meer) en ik heb gemerkt dat focussen een heel belangrijk aspect van succes is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.