Hoe e-mail als marketinginstrument structureel te weinig aandacht krijgt

Mensen die mij persoonlijk kennen weten dat ik gitaar speel. Nu is dat een uitstekende bezigheid, en vooral om iets nieuws te leren. Dat doe ik daarom graag via Youtube, dat vol staat met hele fijne tutorials. Zoals die van deze meneer.

Dit is Marty Schwartz. Hij heeft een kanaal met ruim 950 van dit soort video’s waarop ie op een simpele (maar effectieve) manier uitlegt hoe je populaire nummers kunt spelen.

Nu wou ik het niet persé hebben over het spelen van gitaar, maar over e-mailmarketing. Wat is het idee van Marty? Waarom doet ie al die video’s? In iedere video noemt ie zijn website, guitarjamz.com wat een vrij lelijke website is. Het doel van die website is om je in te schrijven op de nieuwsbrief. Wanneer je dit gedaan hebt dan begint de echte kracht van deze meneer.

Hij begint namelijk met het sturen van ‘platte’ e-mails zoals je ook van collega’s en vrienden krijgt die gepersonaliseerd zijn. Ze gaan er vanuit dat je pas begint met spelen en ze proberen je op een speelse manier op weg te helpen en te oefenen. Op deze manier begint er voor iedere gebruiker die zich aanmeld via e-mail een soort ‘persoonlijk’ e-mail proces waarbij Marty je als een soort stalker begint te mailen en je vraagt hoe het met jou en je gitaarspel gaat. Ik zeg express stalker omdat Marty je zeker een aantal keer per week gaat mailen, en in een later stadium één keer in de week. Marty raadt je video’s aan, noemt belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden en gedraagt zich eigenlijk als iemand met teveel tijd en teveel tijd om jou persoonlijke aandacht te geven. Hij stuurt je linkjes, video’s en een stappenplan om echt aan de slag te gaan.

Voor iets dat er vrij casual uitziet vind ik dat extreem knap: de video’s, de e-mails en de hele opzet ziet er extreem casual uit. Marty is een vriend die jou gaat helpen om gitaar te spelen. Nergens pusht ie je dat je iets zou moeten kopen: de producten die je kunt kopen zijn altijd en bijproduct van zijn dienst: gitaarspel. Dat vind ik knap. Ik weet niet hoe effectief dit e-mail gedrag is, maar ik weet eigenlijk bijna wel zeker dat hier een professioneel geheel achter zit, dat minitieus de prestaties van alle e-mails bijhoudt, en ook zorgt dat er dingen worden verkocht.

In Nederland onderschatten we dit proces van personalisatie nogal eens. Marketeers en productmanagers vinden het in de regel eng om vanuit ‘zichzelf’ te e-mailen en te vragen hoe het gaat. De bekende ‘noreply@email.com’ is hier een bekend voorbeeld van. Laat gebruikers je niet terugmailen, want voor je t weet gaan ze je lastige vragen stellen. Ik vind dat onzin, en ik vind het heel verfrissend dat gitaarspelers (en geniale marketeers) hebben ontdekt dat het helemaal niet zo raar is om een persoonlijke e-mail te sturen. Neem bijvoorbeeld Appsumo, een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het vinden van hele goeie deals voor ondernemers. Eéns in de zoveel tijd stuurt Noah Kagan (de CEO) je een persoonlijke e-mail met daarin een verhaal hoe zijn team tot deze deal kwam, en waarom het volgens hem nuttig is om deze deal te kopen. Appsumo is hier echt enorm groot mee geworden: het plezier dat de mannen hebben spat er echt vanaf.

Het is de hoogste tijd dat marketeers ownership nemen voor het versturen van e-mail. Stuur eens een e-mail namens jezelf. Introduceer jezelf en zorg er voor dat je een band opbouwt met de mensen die je terug mailen. Dat is de nieuwe e-mail marketing. Persoonlijk en benaderbaar.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.