Een verslag van Startup Weekend Groningen

Startups zijn hot. Startups zijn Hip & Happening. Ook daarom is er een concept uit Seattle komen overwaaien: Startup Weekend. Dat startups populair zijn bleek: de Groningen editie waar ik afgelopen weekend was had meer dan 120 deelnemers. 

Het stramien is eigenlijk de volgende: vrijdag kun je aan de hele groep een idee pitchen. Een aantal van die ideeen worden uitgekozen, en daarmee gaan groepen van ongeveer 8 tot 9 mensen aan de slag. Vervolgens ontstaat er een weekend onbezorgd plezier maken, bier drinken en knutselen aan het idee. Aan het einde van het weekend (zondagavond) werd bekend gemaakt wie had gewonnen.

Startup weekend is een laagdrempelige methodiek om gezellig met een groep mensen aan een idee te sleutelen, maar ik vraag me af of dit ook de start is van een sustainable business. Een van de nadelen van het weekend is het weekend zelf. Uiteraard is er maar beperkte tijd beschikbaar om tot iets te komen, en dan nog: je hebt een grote groep mensen en voor de meeste groepen is het niet heel interessant om met z’n allen tegelijkertijd aan het idee verder te werken. Na zo’n weekend verval je toch ook snel weer in ‘business as usual’. Er moet brood op de plank, er moet gewerkt worden aan andere projecten en voor je het weet blijft zo’n product uit het weekend toch vooral een – nouja – product uit het weekend.

Maar goed, we hebben in ieder geval lol gehad, en wellicht komen er nog producten de markt op die het gevolg zijn van een weekendje eten, drinken, lol maken, coden en knutselen.

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.