Het gevaar van schijn-statistiek

‘Er bezochten ruim 60.000 mensen onze webshop’ ‘Ons Twitteraccount is met 400% gegroeid’ ‘Onze Facebookpagina heeft al 1.200 fans’ ‘De open-rate van onze nieuwsbrief is 27%’ Ik had hier nog minstens 10 voorbeelden kunnen noemen van zinnetjes die in eerste oogopslag indruk maken, maar nader bestudeerd vooral bijdragen aan schijn-statistiek. Het is erg simpel om […]

Todo lijstjes

Eén van de populaire onderwerpen in programmeercursussen is – naast het beroemde ‘hello world’ het maken van een eigen todo-list applicatie. De reden hiervan is voornamelijk de schijnbare eenvoud: je hebt een lijst, en in die lijst zitten todo’s: eenregelige zinnetjes tekst die ‘klaar’ of ‘niet-klaar’ zijn. Dit, gecombineerd met de opkomst van lifehacking, gettings […]

Vier strategische social media kansen

Ik heb een tijd een hekel gehad aan het (schrijven over) social media vanwege de oneindige stroom van ‘experts’ die riepen dat het niet alleen om de likes ging maar ook om engagement. Als je dan vervolgens doorvroeg over het hoe- en wat dan kreeg je een schimmige brei aan nietszeggende antwoorden die dan uiteindelijk […]